Hautausmaalla eli ”Jumalan puutarhassa” pätevät säädökset ja asetukset
Hautaamista, hautapaikkaa ja hautausmaata koskevat lukuiset eri säädökset, joista on määrätty niin kirkkolaissa, kirkkojärjestyksessä, hautatoimilaissa, joiden lisäksi on olemassa asetuksia terveydensuojelusta sekä kuolemansyyn selvittämisestä. Edellä mainittujen kylkeen kuuluu vielä Kirkkohallituksen julkaisemat yleiskirjeet, jotka sisältävät suositusluonteisia ohjeita seurakunnille.
HAUTAUSMAAN PERUSTAMINEN JA YLLÄPITÄMINEN
Aluehallintovirasto voi myöntää rekisteröidylle
uskonnolliselle yhdyskunnalle tai sen rekisteröidylle paikallisyhteisölle
taikka muulle rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle luvan perustaa
hautausmaa.
Hautausmaan perustamisesta, laajentamisesta ja
lakkauttamisesta päättää kirkkovaltuusto. Päätöksen vahvistaa kirkkohallitus.
Kirkkovaltuusto hyväksyy jokaista hautausmaata varten
hautausmaakaavan ja hautausmaan käyttösuunnitelman, jotka on
alistettava tuomiokapitulin vahvistettaviksi.
Hautausmaakaava on yleiskartta, joka osoittaa
hautausmaan rajat, sen liikenteen järjestelyt, eri toimintojen sijoitukset sekä
jakaa hauta-alueet sopiviin yksikköihin. Hautausmaakaava laaditaan siten, että
hautausmaaksi varattu alue tulee maaston luonne, kauneusnäkökohdat ja
seurakunnan taloudellinen kantokyky huomioon ottaen käytetyksi
tarkoituksenmukaisesti. Kaavaan sisältyy myös hautausmaa-alueen kuivatus- ja
vesihuoltosuunnitelma, jätehuollon järjestäminen sekä käytävien, hauta-alueiden
ja rakennusten sijainti. Hautausmaan käyttösuunnitelma sisältää
hautausmaakaavan sanallisen selityksen, joka selventää ne hautausmaakaavan
yksityiskohdat, jotka eivät ilmene piirustuksista.
Hautaustoimen ohjesäännössä huomioidaan tarkemmat
toimeenpanoa ja menettelyä koskevat määräykset haudoista, hautakirjanpidosta,
haudan hoidolle asetetuista vaatimuksista ja hautamuistomerkkien hyväksymisestä
sekä hautausmaalla noudatettavasta järjestyksestä.
Hautausmaa ja siunauskappeli on vihittävä ennen kuin
niitä ryhdytään käyttämään. Hautaustoimilaissa tarkoitettua tunnuksetonta
hauta-aluetta ei kuitenkaan vihitä.
Hautausmaan ylläpitäjän on pidettävä rekisteriä, josta
ilmenevät vainajan:
1) sukunimi ja etunimet;
2) syntymäaika tai henkilötunnus;
3) kuolinaika;
4) hautaamisajankohta;
5) hautaamistapa; sekä
6) haudan sijainti.
Rekisteriin voidaan merkitä myös hautaoikeuden haltijan nimi ja postiosoite, hautaoikeuden voimassaoloaika sekä tieto siitä, keitä hautaan voidaan haudata. Lisäksi rekisteriin voidaan merkitä hautausmaalla olevat taiteellisesti tai historiallisesti arvokkaat muistomerkit ja niiden sijainti. Vainajista, joiden tuhka on sijoitettu muistolehtoon, merkitään rekisteriin tiedot lukuun ottamatta tuhkan sijaintia. Rekisteri säilytetään pysyvästi, asiakirjat luovutetaan säilytettäviksi arkistolaitokseen.
OIKEUS TULLA HAUDATUKSI
Oikeudesta tulla haudatuksi seurakunnan hautausmaahan säädetään
hautaustoimilaissa. Oikeus hautaan luovutetaan kuolemantapauksen yhteydessä. Hautaoikeus
luovutetaan enintään 50 vuoden määräajaksi.
Hautaoikeuden voimassaoloaikaa voidaan
oikeudenhaltijan hakemuksesta jatkaa, jollei siitä aiheudu haittaa hautausmaan
tarkoituksenmukaiselle järjestelylle tai hoidolle. Hautaoikeus on voimassa vain
niin kauan kuin hauta on rauhoitetun hautausmaan osana. Hautaoikeus lakkaa
ilman irtisanomista. Hautaoikeuden lakkaamisesta siinä tapauksessa, että haudan
hoito on olennaisesti laiminlyöty, säädetään erikseen.
Hautaan saadaan ensisijaisesti haudata vainaja, jota varten hauta on luovutettu, ja tämän puoliso sekä lisäksi sattuneiden kuolemantapausten mukaisessa järjestyksessä suoraan etenevässä tai takenevassa polvessa oleva sukulainen ja tämän puoliso.
VALITTAMINEN PÄÄTÖKSESTÄ
Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan tai seurakuntayhtymän päätökseen, joka koskee hautasijan osoittamista tai hautaustoimessa perittäviä maksuja, saa vaatia oikaisua siten kuin hallintolaissa säädetään. Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään. Hallinto-oikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
HAUTAJÄRJESTELYT
Jollei vainaja ole eläessään nimenomaisesti toivonut tietyn
henkilön huolehtivan hautaamiseen, tuhkaamiseen ja tuhkan käsittelyyn
liittyvistä järjestelyistä, voivat järjestelyistä huolehtia vainajan
eloonjäänyt puoliso tai kuolinhetkellä vainajan kanssa avioliitonomaisissa
olosuhteissa yhteisessä taloudessa jatkuvasti elänyt henkilö sekä lähimmät
perilliset.
Hautaoikeuden haltija edustaa siis niitä, joita voidaan
haudata hautaan, sekä käyttää puhevaltaa hautaa koskevissa asioissa. Jos
ensimmäiseksi hautaan haudatun vainajan lähimmät perilliset eivät ole voineet
sopia hautaoikeuden uudesta haltijasta, kirkkoneuvosto voi määrätä
hautaoikeuden haltijan ja antaa etusijan paikkakunnalla asuvalle tai sille,
joka on huolehtinut haudan hoidosta.
Jollei kukaan tarkoitetuista henkilöistä huolehdi
järjestelyistä, voi myös muu vainajan läheinen huolehtia niistä. Muussa
tapauksessa järjestelyistä huolehtii se kunta, jossa vainajalla oli kuollessaan
kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta, tai, jos vainajalla ei ollut kotikuntaa,
se kunta, jossa vainaja kuollessaan asui.
Jos hautausjärjestelyistä on huolehtinut muu kuin pesän
osakas, on hän oikeutettu saamaan kuolinpesän varoista korvauksen
kohtuullisista hautauskuluista.
Jos tarkoitetut henkilöt eivät pääse yksimielisyyteen
hautaamisen tavasta, paikasta tai hautaustoimituksesta, käsitellään asia käräjäoikeudessa,
jonka tuomiopiiriin vainajan kotikunta hänen kuollessaan kuului.
Seurakunnan jäsenen kuolemasta ilmoitetaan sunnuntaina
päiväjumalanpalveluksessa siten kuin kirkkokäsikirjassa määrätään. Hautaan
siunaamisen toimittaa pappi kirkossa tai siunauskappelissa, kappelissa,
haudalla taikka vainajan kotona sen mukaan kuin asianomaiset siitä papin kanssa
sopivat.
Kirkkoon kuulumaton henkilö voidaan siunata hautaan,
jos omaiset tai muut vainajan hautauksesta huolehtivat henkilöt sitä pyytävät.
Siunausta ei kuitenkaan toimiteta, jos vainaja on selvästi ilmaissut tahtovansa
toisin tai jos pappi sielunhoidollisessa keskustelussa tai muulla tavoin
saamansa käsityksen nojalla katsoo, ettei kirkolliseen hautaan siunaamiseen ole
riittäviä perusteita.
Seurakunnan jäsenellä on oikeus saada kirkolliseen toimitukseen toivomansa oman seurakunnan pappi, jollei pakottava syy sitä estä. Papin on annettava asianomaisen pyynnöstä todistus suorittamastaan toimituksesta.
HAUTAPAIKASTA HUOLEHTIMINEN
Haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti
hoidettuina. Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija. Kirkkovaltuusto
voi kuitenkin päättää, että seurakunnan kustannuksella huolehditaan
hautausmaalla tai sen osalla olevien hautojen perushoidosta. Milloin
hautausmaalle on haudattu vainaja, jonka muiston vaalimista on pidettävä
seurakunnan kannalta tärkeänä, kirkkovaltuusto voi päättää, että hauta
hoidetaan seurakunnan kustannuksella.
Jos hautaoikeus on lakannut ja haudalla on taiteellisesti
tai historiallisesti arvokkaita rakennelmia tai muistomerkkejä, joita ei
voida pitää paikallaan, ne on asetettava sopivaan paikkaan hautausmaalla tai
muulla tavoin huolehdittava niiden säilyttämisestä.
Seurakunta voi sopia hautaoikeuden haltijan kanssa, että
seurakunta ottaa korvauksesta määräajaksi vastuun haudan hoidosta. Seurakunta
voi tehdä sopimuksia hautojen hoidosta myös siten, että hoitokorvaukset
sijoitetaan erityiseen hautainhoitorahastoon, jonka varoilla kyseiset haudat
hoidetaan.
Jos haudan hoito on olennaisesti laiminlyöty,
kirkkoneuvosto voi velvoittaa hautaoikeuden haltijan kunnostamaan haudan vuoden
määräajassa siitä, kun päätös on annettu hänelle tiedoksi. Jollei hän sitä tee,
kirkkoneuvosto voi julistaa hautaoikeuden menetetyksi. Päätöksestä on
tiedotettava.
Kirkkoneuvosto ratkaisee erimielisyyden hautaoikeudesta, hautaoikeuden haltijasta, siitä keitä hautaan voidaan haudata, haudan haltijan velvollisuuksista tai muusta hautaa tai hautaamista koskevasta asiasta, jollei hautaustoimilaissa ole toisin säädetty.
HAUTAAMINEN JA TUHKAAMINEN
Hautatoimilaissa säädetään ihmisen ruumiin hautaamisesta ja tuhkaamisesta, tuhkan käsittelystä sekä hautausmaan ja yksityisen haudan perustamisesta, ylläpidosta, hoitamisesta ja lakkauttamisesta sekä krematorion perustamisesta. Aluehallintovirasto voi myöntää luvan ylläpitää krematoriota. Seurakunnalla voi olla krematorio. Aluehallintovirasto valvoo lain mukaisten velvoitteiden täyttämistä.
- Vainajan ruumis on ilman aiheetonta viivytystä haudattava tai tuhkattava.
- Vainajan ruumista ja tuhkaa tulee käsitellä arvokkaalla ja vainajan muistoa kunnioittavalla tavalla.
- Vainajan ruumiin hautaamisessa ja tuhkaamisessa sekä tuhkan käsittelyssä tulee kunnioittaa vainajan katsomusta ja toivomuksia.
Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakijalla on edellytykset ylläpitää krematoriota asianmukaisesti. Lisäksi luvan myöntämisen edellytyksenä on, että krematorion toimintaan on myönnetty ympäristönsuojelulain mukainen ympäristölupa. Krematoriota ei saa ylläpitää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi.
Sosiaali- tai terveydenhuollon toimintayksikkö, Terveyden
ja hyvinvoinnin laitos taikka muu vainajan ruumista säilyttävä taho saa
luovuttaa vainajan ruumiin haudattavaksi tai tuhkattavaksi, kun lääkäri on
laatinut hautausluvan tai kuolinselvitys on laadittu, ja se on annettu sille,
joka on ilmoittanut huolehtivansa vainajan hautaamisesta tai tuhkaamisesta,
taikka sille, joka hautauksesta tai tuhkauksesta huolehtivan toimeksiannosta
hoitaa hautaukseen tai tuhkaukseen liittyviä käytännön järjestelyjä.
Krematorion ylläpitäjä saa luovuttaa tuhkan vain
haudattavaksi tai muulla tavoin pysyvästi yhteen paikkaan sijoitettavaksi.
Luovutuksensaajan on ennen tuhkan luovuttamista ilmoitettava kirjallisesti
krematorion ylläpitäjälle, minne tuhka tullaan sijoittamaan. Krematorion
ylläpitäjä ei saa luovuttaa tuhkaa, jos on perusteltu syy epäillä, että tuhkaa
tultaisiin käsittelemään lain säännösten vastaisesti.
Krematorion ylläpitäjän on tuhkan luovuttamiseen liittyvässä
toiminnassa noudatettava, mitä hallintolaissa ja kielilaissa sekä
laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa säädetään.
Tuhka on vuoden kuluessa tuhkaamisesta haudattava tai
muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan. Jos tuhkasta ei
huolehdita, sijoitetaan tuhka vainajan kuolinpesän kustannuksella sille
hautausmaalle, johon vainajalla on oikeus tulla haudatuksi.
Krematorion ylläpitäjän on pidettävä rekisteriä,
josta ilmenevät tuhkatun vainajan:
1) sukunimi ja etunimet;
2) syntymäaika tai henkilötunnus;
3) kuolinaika; sekä
4) tuhkaamisajankohta.
Lisäksi rekisteriin merkitään tieto siitä, minne vainajan
tuhka on ilmoitettu pysyvästi sijoitettavaksi. Rekisteri säilytetään pysyvästi
- asiakirjat luovutetaan säilytettäviksi arkistolaitokseen.
Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai
seurakuntayhtymä on velvollinen vaadittaessa osoittamaan hautasijan vainajalle,
jonka kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta oli kuolinhetkellä seurakunnan tai
seurakuntayhtymän alueella. Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai
seurakuntayhtymä on lisäksi velvollinen vaadittaessa osoittamaan hautasijan myös
sellaiselle kuolinhetkellä ulkomailla asuneelle Suomen kansalaiselle, jonka
viimeinen kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta ennen ulkomaille muuttamista
oli seurakunnan tai seurakuntayhtymän alueella.
Vainajan ruumis on haudattava viivytyksettä tiiviissä
asianmukaisessa arkussa tai vastaavassa taikka tuhkattava krematoriossa. Arkkuun
sijoitettu ruumis on haudattava maahan vähintään 150 senttimetrin
syvyyteen. Samaa arkkuhautasijaa saa käyttää aikaisintaan 15 vuoden kuluttua
edellisestä hautaamisesta. Ruumis voidaan sijoittaa myös hautakammioon
edellyttäen, ettei siitä aiheudu terveyshaittaa. Kunnan
terveydensuojeluviranomainen hyväksyy hautaamisen.
Haudattu ruumis tai tuhka saadaan erityisen painavista syistä aluehallintoviraston luvalla siirtää toiseen hautaan. Haudatun ruumiin siirtämiseen tarvittavasta terveydensuojeluviranomaisen luvasta säädetään erikseen. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen edustajan on oltava paikalla ruumista haudasta otettaessa ja uudelleen haudattaessa. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tarvittaessa kieltää haudatun ruumiin siirtämisen tai määrätä ruumista siirrettäessä noudatettavista muista toimenpiteistä terveyshaitan ehkäisemiseksi. Kunnan terveydensuojeluviranomaisen on määrättävä aika, jonka kuluessa ruumiin siirtäminen on toimitettava.
HAUTAUSTOIMESSA PERITTÄVÄT MAKSUT
Evankelis-luterilaisen kirkon seurakunta tai
seurakuntayhtymä voi periä maksuja hautasijan luovuttamisesta, hautaamiseen
liittyvistä palveluista ja haudan hoidosta. Maksut saavat olla enintään
palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruiset. Maksujen
perusteiden tulee olla samat kaikille, joilla on oikeus tulla haudatuksi
seurakunnan tai seurakuntayhtymän hautausmaalle.
Seurakunta tai seurakuntayhtymä voi myöntää kokonaan tai osittain vapautuksen maksuista, jos vainaja on ollut rintamaveteraani, tai siihen rinnastettavasta syystä. Maksuvapautus voi koskea myös edellä tarkoitetun henkilön puolisoa.
HAUTAKIVET JA MUISTOMERKIT
Hautaoikeuden haltija päättää haudalle
sijoitettavista hautakivistä ja muista muistomerkeistä. Muistomerkin
tulee olla hautausmaan yleiskuvaan sopiva eikä se saa loukata vainajan muistoa
tai hautausmaan arvokkuutta. Muistomerkin hyväksyy hautausmaan ylläpitäjä.
Hautaoikeuden lakattua hautausmaan ylläpitäjän tulee tarjota hautaoikeuden haltijalle tilaisuus poistaa hautamuistomerkki, jollei hautausmaan ylläpitäjä erityisestä syystä päätä pitää muistomerkistä huolta hautaoikeuden lakkaamisen jälkeen. Jos hautamuistomerkkiä ei ole poistettu kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hautaoikeuden haltijalle on varattu tilaisuus sen poistamiseen, hautamuistomerkki siirtyy hautausmaan ylläpitäjälle vastikkeetta.
HAUTAUSMAA VOIDAAN LAKKAUTTAA
Hautausmaa voidaan lakkauttaa ja hautausmaan alue
voidaan ottaa muuhun käyttöön, kun viimeisestä hautaamisesta on kulunut
vähintään 100 vuotta. Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan taikka muun
rekisteröidyn yhteisön tai säätiön ylläpitämä hautausmaa voidaan lakkauttaa,
kun määräaika on kulunut ja aluehallintovirasto on antanut siihen luvan. Erityisen
painavasta syystä hautausmaa voidaan aluehallintoviraston luvalla lakkauttaa ja
hautausmaan alue ottaa muuhun käyttöön säädettyä aikaisemmin. Haudattujen
lähimmille omaisille ja hautaoikeuden haltijalle on tällöin varattava tilaisuus
tulla kuulluiksi.
Tiedot on koostanut: Markus Monteiro Kartano, tiedottaja / Lammin seurakunta
Viitteet:
Hautaustoimilaki 6.6.2003/457
Kirkkolaki 26.11.1993/1054
Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993
Terveydensuojeluasetus 16.12.1994/1280
Asetus kuolemansyyn selvittämisestä 22 a § (19.12.2018/1253)
Kommentit
Lähetä kommentti